Blog

Profita de experienta noastra si de facilitatile excelente pe care ti le oferim.

Tehnici simple de marketing viral

Tehnici simple de marketing viral
Bogdan Tinteanu
29 June 2010

Exista multe tehnici prin care poti implementa o campanie de marketing viral, depinzand in principal de resursele disponibile si de buget. Pentru inceput o sa vorbim despre cele mai simple tehnici de marketing viral, pe care oricine le poate implementa printr-o campanie de emailuri.

Trimite mai departe (forward)

Poate aceasta tehnica nu iti va aduce o crestere exploziva a clientilor ca in cazul Hotmail.com, dar cu siguranta vei obtine cateva noi aprobari de tip (Opt in). Gandeste-te mereu ca pentru atragerea acestor noi persoane nu ai platit nici un leu, singurul efort a fost introducerea in email a unui buton de chemare la actiune (call to action) prin care soliciti sa te recomande unui prieten.

Propriul program de "trimite mai departe" (forward)

Incorporarea in campania ta de email marketing a programului de „trimite mai departe” (forward) este cea mai ieftina metoda de marketing viral. Uite cativa pasi ce trebuie urmati:

1. Crearea continutului

Avantajul este ca ai deja continutul campaniei de marketing viral elabortat in email. Emailul care include informatii de valoare si nu doar pur promotionale este cel mai bun. Cu alte cuvinte daca continutul nu este suficient de valoros nu te astepta ca destinatarul sa recomande acest email si unui prieten.

Cel mai bun continut, cel mai interesant si cel mai valoros este acela pe care destinatarii l-au trimis mai departe (forward). Primul nivel de interes se reflecta in indicatorii rata de deschidere (open rate) si rata de click through, iar nivelul superior este reflectat de numarul destinatarilor care au recomandat si altor persoane emailul. Poti forta trecerea la acest nivel prin imbunatatirea continuua a continutului emailului.

2. Chemarea la actiune (call to action)

Foarte important este locul in care pozitionezi in email acest buton de „trimite mai departe” (forward). Gaseste pentru acesta o pozitie vizibila si nu uita ca destinatarul trebuie mai intai sa citeasca continutul pentru a decide mai apoi sa il recomande unui prieten.

3. Cu link sau fara?

Beneficiul introducerii unui link de „trimite mai departe” (forward) direct in email provine in primul rand din faptul ca poti inregistra toate actiunile de recomandare ale destinatarului. Poti introduce un formular care sa contina urmatoarele informatii:

  • numele prietenului
  • emailul prietenului caruia doreste sa ii recomande
  • numele expeditorului
  • adresa de email a expeditorului
  • un subiect pentru recomandare
  • recomandarea personala sub forma de mesaj

Numele si adresa de email a expeditorului urmand sa se reflecte adresa de trimitere, lucru foarte important in cresterea ratei de deschidere (open rate) a emailurilor trimise mai departe (forward). Numele prietenului va fi folosit sub o forma de genul „Draga Mihai iti recomand…”. Subiectul si mesajul fiind distribuite pentru o foarte buna personalizare a emailului.

Succesul campaniei de marketing viral

Asadar, marketingul viral pare o tehnica simpla? Daca o gandesti cu atentie: da este. Uite cateva sfaturi pentru o campanie de succes:

1. Ofera valoare in emailuri

Asigura-te ca oferi o valoare reala emailurilor, acesta fiind unul din factorii cheie in succesul campaniei. Cea ce le oferi cititorilor este hotarator in decizia acestora de a recomanda mai departe continutul. Poti oferi un articol de calitate in care sa dai sfaturi din pozitia de profesionist in domeniul tau, poti oferi un joc online care sa atraga o intreaga comunitate sau o oferta de nerefuzat. Orice ai oferi nu uita sa fii generos in continut!

2. Foloseste o retea sociala deja existenta

Mesajul viral pe care il expediezi trebuie sa ii ajute pe cititori sa determine foarte usor domeniul de interes pe care acesta il acopera. Acest lucru este foarte simplu printr-un articol, deoarece cititorii tai isi cunosc bine prietenii si colegii fiindu-le usor sa le identifice ariile de interes. Cu cat emailul devine mai complicat si mai restrictiv, cititorii sunt pusi in dificultate in momentul in care se hotarasc sa recomande mesajul, chiar daca pentru ei personal, emailul este foarte relevant.

Uite un exemplu: Sa spunem ca detii un magazin online de electronice si te-ai hotarat sa trimiti un mesaj viral tuturor clientilor existenti prin care le oferi posibilitatea de a achizitiona un ecran LED marca X, cu o reducere de 20% prin utilizarea unui voucher electronic, cu conditia sa fi achizitionat deja un produs al respectivului producator. Cand vei trimite mesajul o sa ai grija sa il expediezi doar catre clientii in al caror istoric de cumparaturi apare un produs al producatorului X. Dar intrebarea este: destinatarul cunoaste macar o persoana care sa respecte aceste criterii? - pentru a ii putea face o recomandare.

3. Foloseste stimulente reale

Poti oferi stimulente reale destinatarilor tai, pentru a ii influenta sa recomande mai departe emailul. Un exemplu de astfel de stimulent este o reducere de 5% pentru fiecare zece persoane recomandate. Aceasta tehnica te poate ajuta sa cresti foarte repede rata de recomandare, dar interpretata gresit iti poate crea si mari probleme.

Destinatarii fiind incurajati printr-un bonus sa recomande emailul vor retrimite mesajul catre toata agenda (Address Book), creeand astfel si un val de emailuri nesolicitate (spam).

In concluzie este bine sa intrebi destinatarii inca odata daca intradevar trimit unui prieten sau coleg dar mult mai important este sa gandesti campania de asa natura incat sa nu incurajeze practici ilegale. Mesajul astfel conceput ar fi: „Primesti o reducere de 5% daca recomanzi la inca cinci persoane”.

4. Ajuta-te de sistemul de raportare

Din momentul in care poti monitoriza actiunile destinatarilor si implicit rata de recomandare, poti determina daca campania a avut rezultatul scontat si daca nu, acum vei sti ce este de schimbat. Datele ce trebuie avute in vedere sunt:

  • numarul de persoane catre care ai expediat emailuri
  • frecventa cu care este trimis emailul
  • procentul de emailuri recomandate pe care il aproximezi
  • procentul destinatarilor care si-au dat acceptul (opt in) din totalul emailurilor recomandate
  • 5. Asigura valoare pe termen lung

    Fii mereu cu un pas inainte, analizand noii abonati din urma campaniei de marketing viral, in comparatie cu abonatii obtinuti prin alte metode. Compara toti indicatorii de livrare, analizeaza rata de conversie in actiuni de achizitie. Toti acesti indicatori iti vor arata valoarea pe termen lung a noilor abonati si implicit rezultatul unei campanii virale de succes.