Blog

Profita de experienta noastra si de facilitatile excelente pe care ti le oferim.

Marketing viral, beneficii si dezavantaje

Marketing viral, beneficii si dezavantaje
Bogdan Tinteanu
23 January 2011

Marketingul viral iti ofera multe beneficii, dar si dezavantaje de care trebuie sa fii constient. Este important sa stii in ce te implici, cand sa renunti si cand sa iei decizia de a transforma campania in viral.

Cost redus

Ca si in exemplul cel mai elocvent din istoria marketingului viral Hotmail.com, costurile pot fi extrem de atractive. Dar asta nu inseamna ca este si usor, ceea ce cheltuiesti acum in bani trebuie transformat in strategie si creativitate pentru dezvoltarea campaniilor de succes.

Nivel ridicat de incredere

Increderea in mijloacele traditionale de marketing, fie acestea offline sau online, este in continua scadere. In 2010, un studiu Forrester Research arata ca mai putin de 50% din consumatori au incredere in TV si radio, iar publicitatea prin tiparituri se pozitioneaza si mai ingrijorator. Marketingul viral este antidotul perfect pentru acest declin al increderii. Mesajul viral ajunge la audienta prin prieteni si colegi, nu direct de la tine. In acest scenariu, intre acestia exista deja un nivel de incredere care incet incet se transfera si catre tine.

Lupta pentru reactie

Concomitent cu problema increderii, mijloacele traditionale de marketing se confrunta si cu lipsa de reactie. In marketingul viral, mesagerul este un prieten sau un coleg, fapt ce te ajuta foarte mult in obtinerea unei reactii pozitive.

Mai multa atentie din partea audientei

Cu siguranta mesajul tau nu ajunge la gunoi (junk), acesta beneficiind de toata atentia destinatarului. Sursa acestui mesaj fiind o persona apropiata, cu care are o relatie de prietenie, cineva care beneficiaza de toata increderea acestuia.

Raspandire rapida a mesajului

Natura exponentiala a marketingului viral poate fi comparata cu o piramida a carei baza se extinde in mod constant. Fiecare nou nivel este mai mare decat cel precedent, iar cand exista cumparatori multumiti acestia aduc la randul lor alti cumparatori, si tot asa.

Un „zumzet” aducator de bani

Marketingul viral te conduce catre un PR (public relation) gratuit. Daca persoanele sunt incantate de mesajul tau, cu siguranta se vor gasi si jurnalisti care sa fie interesati de subiect. Deasemenea este posibil sa gasesti referiri la mesajul tau si pe bloguri. Tot acest PR gratuit este alimentat de eforturile tale de marketing viral, care iti va mari numarul de clienti si implicit iti va aduce mai multi bani.

Pierderea controlului

Dupa toate aceste avantaje, exista si o latura a marketingului viral pe care trebuie sa o iei foarte serios in consideratie. Odata ce a devenit viral, trebuie sa intelegi ca ai pierdut controlul asupra mesajului. Fiecare persoana ce retransmite mesajul il poate schimba involuntar sau voluntar, adu-ti aminte mereu de proverbul romanesc „gura lumii”. Unele beneficii pot disparea, altele imaginare le pot lua locul. Chiar daca tu ai trimis mesajul catre un segment anume, acesta poate fi redirectionat catre un alt segment. Iar din momentul in care ai declansat aceasta avalansa, gandeste-te ca nimic nu o mai poate opri.