Blog

Profita de experienta noastra si de facilitatile excelente pe care ti le oferim.

Standarde si recomandari IAB Romania privind email marketingul

Standarde si recomandari IAB Romania privind email marketingul
Bogdan Tinteanu
17 June 2010

Email marketingul – subdomeniu al marketingului online care presupune:

I. Trimiterea de mesaje comerciale prin email (newslettere, alerte, emailuri promotionale).

II. Achizitionarea de publicitate in instrumente deja existente de marketing prin email (publicitate in newslettere, sau trimterea emailuri comerciale catre utilizatorii unui site sau ai unui serviciu).

I. Trimiterea de mesaje comerciale prin email (newslettere, alerte, emailuri promotionale) are urmatoarele componente:

1. Construirea listei de destinatari; 2. Managementul listei de destinatari; 3. Continutul mesajelor comerciale; 4. Precizari privind mesajele nesolicitate.

1. Standarde si recomandari privind construirea listei de destinatari pentru email marketing

Standarde: 1.1 Aceasta lista trebuie construita exclusiv din persoane care:

i. Au deja o relatie de afaceri cu compania respectiva; ii. Si-au exprimat deja consimtamantul informat pentru a primi mesaje comerciale din partea companiei respective.

1.2 Este exclusa, in randul membrilor IAB Romania, colectarea adreselor de email prin intermediul unor metode clandestine (e.g. scraping sau harvesting). De asemenea, este exclusa comercializarea (achizitionarea sau vinderea) de liste de emailuri care au fost colectate prin aceste metode.

1.3 In cazul mecanismelor de abonare online, link-ul catre politica de confidentialitate a companiei care administreaza website-ul trebuie sa fie prezent in pagina de inregistrare/de abonare, impreuna cu un mecanism care sa ceara o actiune din partea consumatorului ca accept al politicii privind datele cu caracter personal.

Recomandari: 1.4 Construirea unei liste proprii de destinatari, fie manual, pe masura ce activitatea companiei permite dezvoltarea de relatii de afaceri si exprimarea consimtamantului partenerilor pentru pentru a primi mesaje comerciale din partea companiei respective, fie automat, prin includerea unor mecanisme de abonare pe website-urile companiei respective, sau prin co-inregistrare pe alte website-uri.

1.5 In cazul co-inregistrarii, posibilitatea abonarii la mai multe liste trebuie anuntata si in paginile de inscriere si in politica de confidentialitate a site-ului pe care se realizeaza co-inregistrarea.

1.6 Asociatia IAB Romania recomanda ca practica de excelenta obtinerea consimtamantului informat pentru email marketing prin forma „Double Opt-in”.

1.7 Orice tentativa de comercializare (achizitionare sau vindere) de liste de emailuri care au fost colectate prin metode clandestine ar trebui anuntata in cel mai scurt timp de la descoperire catre Centrul de Resurse si Sesizari al IAB Romania.

Nota: Pe langa recomandarile IAB Romania, orice companie care doreste sa isi construiasca o baza de date cu date personale ale unor clienti, parteneri, sau utilizatori, trebuie sa respecte legislatia in vigoare (precum si sa se inregistreze ca operator de date personale sau sa lucreze cu o companie deja inregistrata pentru aceasta activitate. Detalii pe www.dataprotection.ro.

2. Standarde si recomandari privind managementul listei (a bazei de date) de destinatari

Standarde: 2.1 Fiecare email comercial trebuie sa includa posibilitatea destinatarului de se dezabona de la aceste emailuri in viitor.

2.2 Dezabonarea de la orice comunicare automata prin email (direct mailing, newsletter, etc) trebuie sa fie automata, sa nu necesite o actiune umana din partea companiei care administreaza websiteurile sau listele.

2.3 Fiecare email comercial trebuie sa contina datele de identificare ale expeditorului. (Legea 365/2002)

Recomandari: 2.4 Mecanismele de dezabonare, precum si ulterioarele actualizari ale listelor, ar trebui sa prevada urmatoarele situatii:

i. Management al dezabonarilor pentru a nu introduce din nou in liste o adresa de email deja dezabonata; ii. Optiuni la dezabonare pentru utilizatorii website-urilor, in functie de specificul acestora si a comunicarii prin email oferita utilizatorilor (newslettere unice sau multiple, alerte, emailuri comerciale - direct mailing).

3. Continutul mesajelor comerciale

Recomandari: 3.1 Emailurile comerciale nu ar trebui sa contina informatii voit inselatoare, false ori inexacte la campurile expeditor, subiect sau continut al mesajului. Subiectul mesajului nu trebuie sa fie inselator, raportat la continutul si scopul mesajului.

3.2 In campaniile de direct mailing, ar trebui precizata legatura cu site-ul de origine (in campul „Sender”) si justificarea acelei trimiteri, care trebuie sa fie vizibila si clara (de ex: explicatie in footer-ul mesajului).

4. Precizare privind mesajele nesolicitate

Membrii Asociatiei IAB Romania consimt sa nu trimita emailuri comerciale nesolicitate sub nici o forma, sa dezaprobe public trimiteri de emailuri comerciale nesolicitate ale altor companii, si sa recomande tuturor partenerilor lor aceasta directie.

II. Recomandare pentru achizitionarea de publicitate in instrumente deja existente de marketing prin email (publicitate in newslettere, sau trimiterea de emailuri comerciale catre utilizatorii unui site sau ai unui serviciu)

Recomandari: In cazul in care derulati astfel de activitati, va recomandam sa va asigurati ca partenerii sau furnizorii cu care lucrati respecta standardele si folosesc recomandarile precizate in acest document, in cazul in care acestia nu sunt membri ai Asociatiei IAB Romania.

Sursa: Asociatia IAB Romania www.iab-romania.ro